Man zijn. Klinkt eenvoudiger dan het is. Aan de ene kant moet je je emoties kunnen tonen en vrouwen respecteren, aan de andere kant moet je voldoen aan het jaren ’60 stereotype van de sterke beslisser die geld op tafel brengt. Stichting SCHERP maakte er een documentaire over. "A Man’s World" gaat over het mentale welzijn van de man. Het Almeers Preventieakkoord ondersteunde het initiatief.
Maar liefst zes jaar zat er tussen het eerste gesprek over "A Man’s World" en de première in het KAF op 20 september. “We zochten naar de goede tone of voice,” vertelt Sanne Kooiman die de directeur van Stichting SCHERP is. “Het moest een documentaire worden die grappig is én die de diepte ingaat. Die kwetsbare onderwerpen aansnijdt en toch ook stoer is.”
Dat dat is gelukt bewijst het feit dat Tim Hofman na het zien van de documentaire zei dat hij de première wel wilde hosten. Het is de kers op de taart van een filmavond waarin de hele schouwburg in het thema van de man staat. Je kunt op de premièreavond boksen, je baard laten trimmen, naar poëzie luisteren en over de rode loper lopen.
Next level
“We zijn heel trots op wat we bereikt hebben,” zegt Sanne. “We hebben al eerder twee documentaires gemaakt waarmee we nu regelmatig scholen en events bezoeken, maar dit is echt next level.”
De aanleiding van deze – en ook de vorige docu’s – is de suïcide van Sannes partner toen zij allebei 20 waren. “Ik was volledig in shock,” vertelt ze. “Je denkt altijd dat als iemand depressief is, hij op een zolderkamertje zit te huilen. Aan mijn vriend heb ik echter nooit iets gemerkt.” Toch beëindigde hij zijn leven.
“Zelfmoord komt onder mannen twee keer zoveel voor dan onder vrouwen,” vertelt Sanne. “Maar vrouwen krijgen vaker het label depressief. Wij hebben het idee dat deze cijfers een vertekend beeld laten zien. Misschien durven mannen minder voor hun problemen uit te komen, omdat het niet altijd makkelijk is om over hun mentale gezondheid willen praten? Daarom wilden we deze documentaire maken.”
Precies het juiste moment
De hulp van het Almeers Preventie Akkoord kwam voor Sanne op precies het juiste moment. “Het heeft dus best lang geduurd om de documentaire te maken en we hebben een aantal tegenslagen gehad. We hadden op een gegeven moment bijvoorbeeld een Porsche om op te blazen plus de explosieven die we daarvoor nodig hadden, maar kregen maar geen vergunning!” Een weg vol (financiële) hobbels dus. “Maar net op het moment dat we de handdoek in de ring wilden gooien, kregen we hulp van het Preventie Akkoord.”
En dat is maar goed ook, want het eindresultaat is grappig, eerlijk én voer voor een goed gesprek geworden. Nieuwsgierig? Een preview zie je hier [=link].
De hele documentaire gaat in première op 20 september. Bestel kaarten via kunstlinie.nl/programma/a-mans-world/