Vorig jaar zomer lanceerde Flevo Campus een ice tea en een chutney onder de noemer ‘FC LOKAAL’. Sindsdien is de receptuur verbeterd, en zijn deze producten samen met een nieuw ontwikkelde aardappelsambal onder de nieuwe naam ‘Flevo Lokaal’ nu verkrijgbaar in drie Almeerse supermarkten. Flevo Campus maakt met de lancering van Flevo Lokaal lokale producten toegankelijk voor een breed publiek, én geeft lokale ondernemers een unieke kans in de retail.
Met de lancering van de ice tea en chutney vorig jaar wilde Flevo Campus onderzoeken of en hoe lokale producten voor een breed publiek toegankelijk gemaakt konden worden. Aanleiding daarvoor was de gebrekkige connectie tussen stad en achterland op het gebied van voedsel. Want welke aardappel uit Flevoland belandt nog herkenbaar op het bord van de Almeerder? De chutney en ice-t van FC LOKAAL vonden vorig jaar mede dankzij de samenwerking met AH-franchisenemers Bun en Weernekers hun weg naar de lokale supermarkt en het brede publiek.
De herlancering van het merk Flevo Lokaal betekent een unieke kans voor lokale ondernemers om hun producten voor een breed publiek beschikbaar te maken, en te leren hoe de consument in de retail reageert. Het ultieme doel? Een vaste plek in het schap voor producten van lokale ondernemers. Een boost voor de ondernemer en eerlijke en herkenbaar voedsel voor de consument.
Flevo Lokaal: drie producten
Er zijn op dit moment drie Flevo Lokaal producten verkrijgbaar in Almeerse Albert Heijn filialen. Ondernemer Sharmila Baidjnath Misier ontwikkelde een verfrissende ice-tea. Zij maakte dit bijzondere drankje, dat gebaseerd is op sopropo, al langer voor een klein publiek. Dankzij Flevo Campus kan de Almeerse Sharmila haar ‘ice-t’ nu op grotere schaal produceren en op de markt brengen.
Het tweede product, een chutney, bevat verschillende regionale producten: knoflook van Polderknoflook uit Lelystad, appels van Fruithal Smits uit Zeewolde en sopropo van ONZE Volkstuinen in Almere. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: waar de producenten hun ingrediënten meestal anoniem de grens over zien gaan, dragen ze nu direct bij aan smaak op het bord van de Almeerder en zijn zij in staat om feedback en waardering van hun eindgebruiker te krijgen. Andersom brengt de chutney van Flevo Lokaal de Almeerders weer in contact met hun rijke, voedselproducerende achterland.
Voor het derde product, de aardappelsambal, integreert producent Jara Earth fantastische Zuid Amerikaanse smaken met lokale ingrediënten: aardappels uit Flevoland en madame Jeanette pepers geteeld in ONZE Volkstuinen in Almere.