Direct naar paginainhoud

Streekparade - Marco Lipsius

‘Duurzaamheid vind ik van binnenuit gaaf’

Marco Lipsius

Marco Lipsius viert in 2017 zijn tienjarig jubileum als zelfstandig gevestigd evenementenorganisator. Hij specialiseerde zich in thema’s rond innovatie en duurzaamheid. Zo organiseerde hij in 2012 in Almere een dag over stadslandbouw, dat toen net in opkomst was. Tijdens het door hem georganiseerde evenement Outdoor Eating op De Kemphaan raakte hij in gesprek met de directeur van de ondernemersvereniging Almere Centrum. Deze vroeg aan Marco of hij zoiets ook in het centrum wilde doen. Dat resulteerde in 2013 in de eerste Streekparade.

 

‘We startten met 40 kramen en een kooktheater, waarbij bezoekers kunnen meekoken met TV-chefs. Dat was een groot succes. Vier jaar later in 2016 hadden we 65 kramen, twee kooktheaters en was het bezoekersaantal van 25.000 gestegen tot 40.000. Het grappige is dat we de Streekparade altijd combineerden met de Midland Classic Show. Een evenement met klassieke auto’s dat eigenlijk niets te maken heeft met streekproducten en Growing Green Cities. Alle pleinen en winkelstraten in het centrum zijn dan gevuld met auto’s, presentaties, koken en activiteiten.’

Streekparade en Midland Classic uit elkaar halen

Die onverwachte mix heeft volgens Marco heel goed gewerkt. ‘Gezinnen zijn de doelgroep. Als je in één dag een heel compleet pakket kunt bieden, dan komen ze ook. Het zal niet in elk gezin zo zijn, maar papa kan dan bij de klassieke auto’s kijken en mama bij de Streekparade. In 2017 gaan we de programma’s doorontwikkelen en uit elkaar halen. Met de Midland Classic Show willen we internationaler, met themapleinen en producten erom heen. Met de Streekparade willen we juist lokaler, gekoppeld aan een groot urban gardening-evenement. Zodat het de komende jaren goed past bij de Floriade.’

 

Marco is altijd bezig met de vraag wat opkomende thema’s zijn. Voor bereik en financiering van een congres of evenement gaat hij praten met partijen die daar al mee bezig zijn of daar iets mee willen. Samen met hen maakt hij dan een programma. Soms is zo’n initiatief eenmalig, vaker wordt het een terugkerende happening. Dit doet hij in en zeker ook (ver) buiten Almere. ‘Duurzaamheid vind ik van binnenuit gaaf. En ik vind het super leuk om te zien dat door dit soort evenementen nieuwe netwerken en samenwerkingen ontstaan.’

 

Marco Lipsius gunt zich weinig tijd voor het inrichten van zijn eigen bedrijfswebsite ID-Producties, Innovatieve en Duurzame Producties. Alle evenementen die hij organiseert hebben eigen websites en facebookpagina’s. Hij heeft geen bedrijfswebsite nodig om aan opdrachten te komen. Je vindt er uitsluitend zijn bereikbaarheidsgegevens:

id-producties.nl

Genomineerd door

Jacqueline de Bruin: ‘Omdat hij evenementen organiseert, zoals de Streekparade in Almere, waarbij de bezoekers kennis kunnen maken met allerlei (streek)producten en groene initiatieven.’

 

Growing Green Spelddrager sinds 26-09-2015

Interview op 06-02-2017