‘KUNST EN CULTUUR ZIJN HET CEMENT VAN DE SAMENLEVING’
Je eigen speeltoestel bedenken. Lekker het bos in en daar een kunstwerk maken van natuurlijke materialen of van afval in het upcylecentrum. Hoe leuk is dat? Deze activiteiten maken onderdeel uit van het lesprogramma FloriAlly, met lessen op het gebied van natuur, milieu, techniek, duurzaamheid, kunst en cultuur. Het is ontwikkeld door Floriade, Stad & Natuur en Collage. Paul Macco is directeur van Collage, het centrum voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle scholen in Almere. ‘Kunst en cultuur zijn het cement van de samenleving. Het zet kinderen hun verbeeldingskracht aan het werk, het daagt ze uit en ze leren andere kanten van zichzelf ontdekken. Ze worden er een completer mens van.’
Paul is blij met FloriAlly. ‘Dit soort samenwerkingsverbanden met lokale partners zijn heel belangrijk in onze stad. Samen kom je veel verder en bereik je meer.’ Schrijft een school of klas zich in dan krijgen de kinderen eerst een workshop van Stad & Natuur. Daarna volgen nog drie lessen door Collage: een natuurles, een techniekles en een bewegingsles. Die sluiten allemaal aan bij de vier thema’s van Floriade: groen, gezond, energie en voedsel.’ In het activiteitenaanbod probeert Collage ook steeds de verbinding te maken met andere vakken. Paul: ‘De focus ligt natuurlijk wel op de creatieve component, zoals creatief denken en verbeeldingskracht, waarin omgaan met elkaar en reflecteren op het eigen werk en anderen ook duidelijk naar voren komt.’
‘Ik word echt blij als ik die vrolijke koppies van kinderen zie als ze lekker aan het dansen zijn’
DUURZAAM
In de techniekles maken kinderen zelf iets dat met groene energie te maken heeft. ‘Of ze ontwikkelen een eigen speeltoestel waarmee ze gaan bewegen’, legt Paul uit. ‘Daarbij experimenteren ze met allerlei vormen en materialen. Bij het thema gezond moet je bijvoorbeeld denken aan een dans-, yoga-, of kickboksles, waarbij de relatie wordt gelegd tussen het thema energie en het energielevel in je lijf. Hoe kun je duurzaam omgaan met je eigen uithoudingsvermogen? Bij het thema voedsel kan het gaan om een beeldende les over voedsel in de kunst. Of kinderen maken kunstwerken van eten met de onderliggende gedachte van het tegengaan van voedselverspilling. Uiteindelijk gaat het erom dat ze hun brein creatief laten werken en ook zelf verbanden leggen.’
MUSICAL
‘Ik word echt blij als ik die vrolijke koppies van kinderen zie met hun tong uit de mond als ze lekker aan het dansen zijn, muziek maken of ademloos luisteren. En ook van de positieve reacties van schooldirecteuren over de geweldige cultuurdag die ze hebben gehad. Dat motiveert om er nog harder aan te werken’, zegt Paul enthousiast. ‘Kinderen zijn toch de volwassenen van de toekomst en maken uiteindelijk de stad.’ Daarom vindt hij het zo belangrijk dat het belang van goed cultuuronderwijs onderkend wordt en dat je kinderen echt tekortdoet als ze dat niet krijgen. ‘Ik heb zelf in onder andere het voortgezet onderwijs gewerkt. Als ik dan oud-leerlingen tegenkom zeggen ze: ‘Weet je nog die musical?’ Juist die culturele activiteiten blijven hangen en vergeten kinderen nooit.’

MEER INFORMATIE
THEMA'S




