‘We willen een tegengeluid geven aan de fashion industry’
Kan het interview misschien morgen? Want we zijn nog even bezig met shoppen,’ was de toepasselijke vraag van het excentrieke stylingduo Lucien Bouman en Joan Alosery van Broke Ass Millionaires. De oprichters van het Almeerse kledinglabel transformeren tweedehands kleding in hippe outfits, die ze zelf ook dragen. Het is een mix van verschillende kleurige stijlen, culturen en veel laagjes. Lucien: ‘We vinden het leuk om oude kleren te pimpen, er weer iets tofs van te maken en dat te stimuleren. Maar we willen ook meer bewustwording creëren over de impact van de kledingindustrie op de wereld.’
‘De kleding halen we van overal en nergens, van African style tot omabloemetjesjurken’
Broke Ass Milionaires is een totaalconcept, een mix van kleding en entertainment. Daarnaast heeft het stel ook nog een eigen dansschool en maken ze muziek. Lucien: ‘Je moet het meer zien als een ‘brand’, een bepaalde lifestyle. We worden geboekt door organisaties, voor bedrijfsfeesten, workshops, evenementen, festivals en modeshows die aandacht willen geven aan duurzaamheid. Dan stylen we on the spot.’ Joan: ‘Of we stylen mensen voor een magazine of artiesten voor videoclips. We stonden zelfs op Africa Fashion Week! Maar ook op scholen geven we presentaties over onze visie. En alles wat we doen is connected met elkaar.’ Lucien: ‘De kleding halen we bij kringloopwinkels maar eigenlijk van overal en nergens, van African style tot omabloemetjesjurken.’ Het leukste vinden ze het om mensen te stylen die denken: ‘nee dat past echt niet bij mij.’ Joan: ‘Dan zien ze zichzelf en zeggen dan verrast: ‘wow, dat dat kan!’
BEWUSTWORDING
Ze waren altijd al bezig met tweedehandskleding, maar gaandeweg kwam daar het thema duurzaamheid bij. Joan: ‘We willen een tegengeluid geven aan de fashion industry voor meer bewustwording. Wat een broek bijvoorbeeld voor impact heeft op de wereld, het milieu en mensenrechten. Die boodschap uitdragen vinden we heel belangrijk.’ De bijzondere naam Broke Ass Millionaires kwam lang geleden tot stand. ‘We hadden een tijdje niets te makken, maar verder wel alles wat we nodig hadden,’ vertelt Lucien. ‘Een eigen dansschool, muziek en familie. We willen laten zien dat je met minimale middelen het maximale uit het leven kan halen. Dus niet alleen met geld en dat anderen zich daar ook mee kunnen identificeren.’
SKERE KLERE
In 2019 organiseerden ze samen met gemeente Almere Skere Klere, een duurzaam circulair fashion festival. Alles wat ze doen kwam daar samen, aldus Lucien. ‘Muziek, optredens, lokale designers en een foto-expositie over bijzondere Almeerders. Die hadden we gestyled als Broke Ass Millionairs.’ Ook was er een duurzame modeshow met kleding van onder andere Almeerse kringloopbedrijven. Skere Klere was wel het leukste wat we tot nu toe hebben gedaan.’ Joan: ‘Het inspirerende is dat elke opdracht weer anders is en we steeds weer nieuwe concepten bedenken. Dat past ook echt bij onze visie van Broke Ass Millionaires. Want hoe rijk ben je eigenlijk dat je dit allemaal mag doen? We zijn echt heel dankbaar dat het allemaal zo gelopen is.’
THEMA'S
