Direct naar paginainhoud

Floriade Academy - Yoell Schuler

‘Het is een hele mooie manier om jongeren bij Floriade te betrekken.’

Yoël Schuller, FloriAlly

‘Jonge mensen inspireren en aanzetten tot duurzaam gedrag in hun leven. Door hun educatieve tools en handvatten te geven om echt iets met duurzaamheid te doen. Dat vind ik heel mooi om te doen.’ Een gesprek met een bevlogen Yoël Schuller die al vanaf het begin betrokken is bij FloriAlly: het groene educatieprogramma voor kinderen tussen de 4 en 14 jaar, in samenwerking met gemeente Almere en onderwijsorganisaties Stad & Natuur en Collage. 

 

Yoël werkt al vanaf 2015 aan Floriade Almere 2022. Naast bestuursadviseur en secretaris heeft hij ook een inhoudelijke rol als het gaat om onderwijs, educatie en jongeren. Eerder was hij al betrokken bij Floriade Academy voor jongeren in de leeftijd van 15 tot 27 jaar. Maar voor 4- tot en met 14-jarigen was er nog geen educatief programma. ‘We hebben gekeken hoe we Stad & Natuur en Collage konden betrekken bij het samenstellen van een educatief programma voor deze groep. Zij verzorgen vanuit hun expertise zelf de inhoud en de workshops aan de hand van de vier thema’s van Floriade: groen, voedsel, gezondheid en energie. Kinderen kunnen door FloriAlly op een hele mooie manier de thematiek van Floriade nu al op een tastbare en actieve manier beleven. Het is belangrijk dat ze dat als kind al meekrijgen. Daarom ben ik ook zo blij met deze samenwerking.’ 

Floriade Academy

Hij hoopt dat FloriAlly net zo’n succes wordt als Floriade Academy. ‘Het werkt echt, dat is heel leuk. De eerste groep van 145 studenten was heel actief betrokken bij Floriade. Meer dan de helft gaf trouwens aan dat ze vooraf helemaal niet wisten dat Floriade ook over deze thema’s en de groene stad ging. ‘Dat is toch vooral iets met groen en planten?’, zeiden ze dan. Floriade Academy is een hele mooie manier om jongeren bij Floriade te betrekken. Heel gaaf dat we dat nu ook voor de jongste kinderen hebben kunnen doen.’ Nu het educatieprogramma staat, wil Yoël de verbinding zoeken met de deelnemers van Floriade. Om te vragen of ook zij in hun programmering iets met onderwijs willen doen. 

Eigen kracht

In het begin was het best nog wel lastig om die samenwerking tot stand te brengen, vertelt Yoël verder. ‘Hoe ga je het programma vormgeven en hoe kun je gebruik maken van al bestaande middelen? Iedereen heeft zo zijn eigen achtergronden en andere doelstellingen. Ik heb de taak de samenwerking voor iedereen waardevol te maken. Iedere partij benaderen vanuit zijn kracht. En dan is het super als je uiteindelijk die samenwerking realiseert! In de praktijk heb je namelijk nog wel eens te maken met weerstanden of voorkeuren. Maar we hebben nu met Floriade Academy én FloriAlly een prachtig onderwijsprogramma voor kinderen van 4 tot jongvolwassenen.’

 

Meer informatie: floriade.com

‘Kinderen kunnen door FloriAlly op een hele mooie manier de thematiek van Floriade nu al op een tastbare en actieve manier beleven’