Direct naar paginainhoud

Almeerse Wolunie

    De moeder van Bertina Slettenhaar werkte in de textielfabriek in Winterswijk. ‘Zij was altijd met draadjes bezig en heeft mij aangestoken. Ik volgde een textielopleiding, onderzocht  wat wel en wat niet kan met textiel, hoe je dat plat of ruimtelijk kunt vormgeven. Als textielkunstenaar ben ik al snel workshops en trainingen gaan verzorgen, in Almere, elders in Nederland en internationaal. Ik organiseerde het jaarlijkse schaapscheerderfeest en gaf met andere wolmeesters demonstraties wolverwerking. Met de Almeerse Wolunie combineren we lokale wol met design.’

     

    Bertina stond aan de wieg van dit in Nederland unieke concept. Met de toenmalige directeur van Stad & Natuur zocht ze naar een moderne duurzame manier om het oude ambacht in een nieuwe stad als Almere vorm te geven. Dit leidde tot een heuse wolfabriek in de Schaapskooi, met door fietsen aangedreven machines. ‘In de workshops bied ik technieken aan waarmee mensen de basisvaardigheden aanleren en daar dan verder op los kunnen gaan. Elk jaar organiseren we een designwedstrijd en mogen de leden uitkiezen welk ontwerp ze dat jaar gaan maken.’

    ‘Wol vilten verbindt, heelt en verwondert’

    In 2014 hebben de leden ‘Lamp Wikkel’ gemaakt van Uli Budde, in 2015 ‘Etui’ van Lotty Lindeman en in 2016 ‘Vaas van Almeerse bodem’ van Wanda Entjes MAL Product 2016. Dit jaar gaan ze aan de slag met ‘Wollicht’ van Marian Kastelein.

    Van wol tot eindproduct

    Zowel in de Schaapskooi als op Almeerse scholen vertelt en toont Bertina graag wat je allemaal kunt doen met wol. Pas geschoren wol moet je altijd eerst wassen en drogen. Daarna kun je het borstelen of kammen, het zogenoemde kaarden, om het vervolgens te spinnen tot een draad. Je kunt de gedroogde wol ook vilten. Dat is haar grootste passie. ‘Wol vilten verbindt, heelt en verwondert. Je legt de losse vezels neer, al dan niet in combinatie met andere materialen. Met water en zeep wrijf je daarover heen en weer, en ineens is het een lapje. Dat proces is magisch.’

     

    Van wol tot eindproduct – bij de Almeerse Wolunie kun je alles leren en beoefenen. ‘Je hebt een tak kaarden-spinnen-blenden. Er is een tak technieken vilten-breien-haken. En een verftak met de stadsakker in het Den Uylpark waar we planten telen waarmee je via de bloemen, bladeren en wortels de wol plantaardig kunt kleuren.’ Als textielkunstenaar werkt Bertina heel graag met wol. ‘Je kunt eindeloos combineren met technieken, materialen, kleuren en structuren. De zachtheid van wol inzetten zonder dat het in wolligheid verzandt.’

     

    Bertina houdt ook van de schapen. ‘Je komt ze al fietsend in Almere overal tegen. Ze zijn zo relaxed en vriendelijk. De maffe bewegingen van lammetjes in de wei. Dat is natuur op z’n puurst. Die energie, dat voel je in en om de Schaapskooi met de machinerie daar. Dat komt heel mooi samen.’

     

    Meer weten over de Almeerse Wolunie?  en facebook de Almeerse Wolunie

     

    Zie voor meer informatie over Theatral Textielkunst van Bertina Slettenhaar, gevestigd in het Kunstkwartier, Ateliers De Steiger 206 in Almere Haven.

    Genomineerd door

    Carin van Hout: ‘Dit initiatief zet Almere duurzaam op de kaart en doet oude ambachten herleven. De geschoren wol blijft in Almere en levert Almeerse producten.’

     

    Growing Green Spelddrager sinds 08-11-2014.

    Interview op 23-03-2017.